De mai mulți ani și până în prezent, piața bunurilor de larg consum din România, dominată covârșitor de marile rețele care alcătuiesc comerțul modern, este grav afectată de distorsiuni permanente ale liberei concurențe.
Conform prevederilor legislative europene ” libera concurență este elementul-cheie al unei economii de piață deschise și oferă consumatorilor produse și servicii de cât mai bună calitate la prețuri cât mai competitive”.
Ori, pe piața din România cei mai mulți producători autohtoni de bunuri de larg consum sunt refuzați total sau parțial de marile lanțuri de magazine, fără nicio evaluare a calității, a prețului sau a capacității de producție.
În mod special, în comerțul modern din România sunt drastic restricționate listarea și comercializarea alimentelor cu cea mai bună calitate și cu cele mai competitive prețuri, fabricate doar din ingrediente naturale, produse pe piața internă. Limitarea prezenței în magazine și implicit , limitarea comercializării celor mai bune produse autohtone, fără niciun argument comercial, a devenit cea mai comună practică comercială neloială în rândul marilor retaileri care activează pe piața din România.
O altă practică interzisă de legislația europeană de concurență, dar la fel de comună marilor comercianți din România, este aplicarea de adaosuri comerciale diferite la produse din aceeași categorie, adică „aplicarea de condiții comerciale diferite la prestații echivalente”. Astfel manipulează discreționar volumele de vânzări, favorizând vânzarea produselor cu adaosuri comerciale mai mici și sabotează vânzarea produselor cărora le aplică adaosuri comerciale mai mari.
Atât limitarea prezenței în magazine a celor mai bune produse, cât și manipularea prețurilor lor de raft prin dimensiunea adaosului comercial, reprezintă tactici incorecte, ilegale, care, contrar prevederilor europene, pulverizează atât libera concurență între producători, cât și ideea de RESPECTARE A INTERESELOR CONSUMATORILOR(CETĂȚENILOR).
O altă practică frecventă, comună marilor rețele de comerț, este listarea temporară a produselor autohtone pentru care nu există motive de refuz, dar listarea este urmată de o prezență foarte redusă, greu vizibilă la raft sau chiar de lipsa totală din raft, urmată apoi de o simplă notificare prin care retailerul îi anunță producătorului delistarea produselor sale, fără nicio explicație.
Aceste practici profund incorecte, aplicate pe partea cea mai importantă din piața de bunuri și servicii din România, au consecințe economice și sociale devastatoare:
■ falimentarea celor mai valoroase fabrici autohtone, care furnizează produse de bună calitate;
■ scăderea gradului de procesare și de utilizare a produselor agricole obținute în fermele românești;
■ sărăcirea populației, odată cu distrugerea locurilor de muncă din fabrici;
■ creșterea deficitului balanței comerciale prin favorizarea anticoncurențială a importurilor de slabă calitate;
De asemenea, refuzul sau limitarea comercializării alimentelor curate, fabricate fără aditivi, reprezintă un veritabil atentat la sănătatea populației, prin încălcarea dreptului consumatorilor de a avea acces și la astfel de produse.Este știut că aditivii alimentari sunt substanțe cu potențial mai mic sau mai mare de afectare a sănătății, în timp ce produsele alimentare ” clean label ” reprezintă un reper indubitabil de calitate în toate piețele europene.Un exemplu clar îl avem în milioanele de produse alimentare retrase în ultimii ani de pe rafturile magazinelor, considerate periculoase de către Autoritatea Europeană pentru Siguranță Alimentelor din cauza aditivilor tratați cu oxid de etilenă. În topul retragerilor se află înghețata și dulciurile care sunt consumate în special de copii.
Mai trebuie precizat că pe fondul acestei situații , numărul de noi cazuri de cancer crește continuu în România, astfel că în anul 2023 a fost cu 21% mai mare comparativ cu anul anterior, conform datelor Institutului Național de Sănătate Publică.
În ciuda tuturor practicilor menționate mai sus, precum și a consecințelor evidente, Consiliul Concurenței refuză cu obstinație să stopeze eliminarea celor mai competitive produse autohtone prin comportamente anticoncurențiale, pretinzând că ” nu are indicii ” sau ” nu are bază legală să intervină „.
De aceea este imperios necesară corectarea și completarea legislației naționale de concurență cu prevederi clare, care să nu mai lase loc de interpretări și care, să asigure respectarea dreptului fiecărui producător român de a concura liber pe piață, în baza calității și a prețului produselor/serviciilor sale, precum și respectarea dreptului fiecărui consumator român de a avea acces neîngrădit la orice produs sau serviciu disponibil, pe care dorește să-l achiziționeze.
Mulțumesc colegilor care au semnat pentru această inițiativă.
Dănuț Cristescu, senator PSD Teleorman