Marile rețele comerciale din România, restricționează și limitează drastic prezența pe rafturi a celor mai bune și mai competitive alimente produse în România.
Stimați cetățeni ai României!
Stimați reprezentanți ai presei din România!
Vă aduc în atenție un fenomen extrem de grav, cu consecințe economice și sociale devastatoare asupra societății românești.
Este vorba despre restricționarea și limitarea drastică a prezenței pe rafturile marilor rețele comerciale din România, a celor mai bune și mai competitive alimente produse în România.
Acest fenomen de dimensiuni naționale, bazat pe practici anticoncurențiale comune tuturor(subliniez tuturor) marilor rețele, provoacă distrugerea continuă, de ani de zile, prin blocarea accesului către consumatori, a producției alimentare din această țară, în mod special a produselor alimentare de cea mai bună calitate.
Aceasta este principala cauză a situației aberante și rușinoase în care ne aflăm, de a avea rafturile de alimente pline cu importuri, ceea ce nu se întâmplă în nici o altă țară europeană.
Atât Legea 21/1996(legea română a concurenței), cât și Articolele 101 și 102 din Tratatul de Funcționare al Uniunii Europene stipulează că ” sunt interzise practicile comerciale concertate care au ca scop sau ca efect, limitarea comercializării producției, în defavoarea consumatorilor”.
În esență, Comisia Europeană explică foarte clar că libera concurență este un element cheie al economiei de piață și că aceasta presupune accesul neîngrădit al consumatorilor la produsele de cât mai bună calitate și cu prețuri cât mai competitive.
Ori, pe piața alimentară din România, dominată într-o măsură covârșitoare de marile rețele comerciale, reprezentanții acestor rețele restricționează și limitează prezența pe rafturi exact pentru produsele cu cea mai bună calitate și cu cel mai bun raport calitate/preț, încălcând în mod flagrant și în formă continuată, normele fundamentale de concurență.
Mă aflu în posesia a numeroase dovezi indubitabile privind aceste practici ale marilor retaileri care activează pe piața alimentară din România, practici care, iată, sunt nu doar imorale, ci și profund ilegale.
Dar, ce să vezi? Președintele Consiliului Concurenței se preface că „nu vede” aceste practici grosolan abuzive, ale căror consecințe le vede orice român de bună credință, adică: rafturi pline de importuri cu calitate îndoielnică, pline de aditivi, (uneori chiar cu substanțe interzise pe teritoriul Uniunii Europene) și în același timp, fabrici autohtone care stau închise pentru că așa vor retailerii, deși consumatorii caută produsele acestor fabrici chiar în magazinele retailerilor.
Dar Președintele Consiliului Concurenței „nu vede practicile anticoncurențiale” din comerțul alimentar modern, deși am putut să constat personal, că i-au fost chiar „desenate” de mai mulți dintre producătorii de alimente foarte competitive, afectați de aceste practici anticoncurențiale, aplicate de toți marii retaileri.
Așa cum spuneam, aceste practici total străine unui mediu concurențial corect și unei piețe libere, aplicate în comerțul modern alimentar din România, au consecințe economice și sociale devastatoare:
– sărăcirea și falimentarea celor mai valoroase fabrici autohtone, care furnizează produse de bună calitate și la prețuri mult mai accesibile decât ale multor produse de import;
– scăderea gradului de procesare și de utilizare a produselor agricole obținute în fermele românești;
– sărăcirea populației, odată cu distrugerea locurilor de muncă din aceste fabrici și din fermele agricole;
– creșterea deficitului balanței comerciale prin favorizarea anticoncurențială a importurilor de slabă calitate.
Dragi concetățeni și stimați jurnaliști,
Vă invit ca, prin toate mijloacele pe care le aveți la dispoziție (solicitarea produselor dorite, pe care nu le găsiți în marile magazine, scrisori către paginile de socializare ale marilor rețele sau articole documentate pe acest subiect) să vă alăturați demersului de stopare a practicilor abuzive prin care ne este tuturor refuzat accesul la cele mai bune și competitive alimente produse pe piața internă!
Somez
Consiliul Concurenței să impună respectarea normelor naționale și europene de concurență pe piața alimentară din România, prin stoparea restricționării sau limitării prezenței în magazine a celor mai competitive produse alimentare!
Kaufland Romania PENNY Romania Profi Auchan Carrefour România MEGA IMAGE să renunțe la politicile discreționare comune de achiziții sau să facă publice motivele pentru care refuză sau limitează comercializarea de produse cu calitate mai bună și cu prețuri mai mici decât ale multora dintre produsele pe care le comercializează în toate magazinele.