„Guvernul condus de premierul Marcel Ciolacu își respectă angajamentele față de fermieri și transportatori!
Problemele ridicate de fermieri și transportatori încep să-și găsească rapid rezolvarea, exact așa cum a promis premierul Marcel Ciolacu. În viteză maximă ministerele Agriculturii și Transporturilor duc la îndeplinire angajamentele luate. S-au redactat deja proiecte de acte normative pentru adoptare în guvern. Nimeni nu mai poate pune la îndoială buna credință a premierului și a Executivului său. Ce s-a convenit, se va rezolva! În aceste condiții continuarea protestului, efectiv, nu mai are temei!
Soluții adoptate în ședința de guvern de azi, în sprijinul fermierilor și transportatorilor:
1.Sprijin pentru fermierii afectați de războiul din Ucraina.Se acordă 100 euro/ha pentru culturile din sectorul vegetal înființate în toamna anului 2022, compensare pentru pierderile suferite din cauza războiului din Ucraina. Sunt pentru 162.000 de întreprinderi agricole care vor primi această compensație, pentru care efortul bugetar ajunge la 250 de milioane de euro; valoarea maximă este 280.000 de euro/întreprinderea agricolă.
2.Echivalarea permisului auto pentru tractoare. Se echivalează permisul auto la categoriile B și B1, pentru conducerea tractoarelor.
3.Exceptarea de la înmatriculare și ITP a vehiculelor lente. Se exceptează de la înmatriculare și inspecție tehnică periodică vehiculele autopropulsate cu viteză maximă sub 25 de kilometri pe oră, ceea ce rezolvă problema utilajelor agricole.
4.ITP pentru utilaje chiar la sediul firmelor. ITP-ul la vehicule agricole sau forestiere va fi făcut de RAR chiar la sediul firmelor, cu laboratoare mobile.
5.Amânarea temporară a plății creditelor luate de fermieri. Se prezintă și analizează, în primă lectură, măsura amânării temporare a ratelor la creditele producătorilor agricoli afectați de seceta din 2023; Premierul sprijină total această măsură, pentru aplicarea căreia s-a solicitat sprijinul BNR, sistemului bancar și Consiliului Concurenței, pentru identificarea celor mai potrivite formule tehnice.
6. Admitere toleranțelor europene la cântărirea transportului la frontieră. Se modifică controlul prin cântărire la punctele de trecere a frontierei și se preiau toleranțele permise în legislația europeană pentru depășirea greutății camioanelor. Ce toleranțe sunt permise în Europa, vor fi acceptate și la noi!
7.Limita de despăgubire a transportului nu mai e obligatorie în contracte. Se corelează cu normele internaționale dispozițiile privind încheierea și executarea contractului de transport; Concret, se abroga limita de despăgubire care până acum era prevăzută imperativ în contractul de transport național și se lasă la dispoziția voinței partenerilor contractuali.
8.Clarificări la ITP și atestate. Se clarifică prevederi importante convenite cu transportatorii în privința inspecției tehnice periodice a vehiculelor lente și atestarea profesională în transportul rutier. Se clarifică dispozițiile legale privind obținerea atestării inițiale pentru conducători auto transport persoane sau transport marfă.
9.RCA mai mic. În privința RCA trebuie evidențiat că ASF – reglementatorul pieței asigurărilor – a găsit împreună cu transportatorii o soluție care să permită un nivel accesibil, suportabil, al RCA pentru transportul de marfă.
– Va fi un preț sustenabil, inclusiv pentru micii transportatori, cu 2-3 camioane care nu au posibilitățile firmelor cu flote mari.
– În plus, se va permite plata în rate a RCA dar și posibilitatea suspendării poliței cât timp camionul este parcat pe o anumită perioadă din diverse motive”, a declarat senatorul Dănuț Cristescu pe o rețea de socializare.